180
Newsroom Olofsfors optimaliseert kwaliteit, duurzaamheid en productie met staal van SSAB

Olofsfors optimaliseert kwaliteit, duurzaamheid en productie met staal van SSAB

Sinds Olofsfors zijn ECO-Tracks voor bosbouwmachines in eigen beheer produceert, kan de Zweedse onderneming trots zijn op een geoptimaliseerd, duurzamer productieproces met minder materiaalverlies. De zijsteunen aan de rupsbanden zijn gemaakt van slijtvast staal Borium 27 van SSAB.

Het Zweedse Olofsfors is al meer dan 250 jaar actief en is marktleider in rupsbanden voor bosbouwmachines. In 2008 koos de onderneming ervoor om het gehele productieproces van de ECO-Tracks rupsbanden intern uit te gaan voeren.

"We zijn overgestapt van het gebruik van voorgeproduceerde onderdelen naar het inkopen van staal dat we zelf persen en verwerken", vertelt Maria Ragnarsson, hoofd Inkoop en Logistiek bij Olofsfors. "Nu we ons eigen productieproces controleren, produceren we minder afval en kunnen we een duurzamer product aanbieden."

In de zoektocht naar een leverancier voor het staal van de zijsteunen aan de rupsbanden, koos Olofsfors voor slijtvast staal Borium 27 van SSAB.

"Kwaliteit is één van onze hoogste prioriteiten", aldus Ragnarsson. "Om de juiste kwaliteit te behalen, moet het gebruikte materiaal voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen. Wij hebben gekozen voor staal van SSAB, omdat de kwaliteit hoog en constant is. Verder heeft SSAB duurzaamheid hoog in het vaandel staan en is het een relatief lokale aanbieder voor ons hier in Noord-Zweden.”

Strategic product developer Mats Frangén van Olofsfors bevestigt dat het staal van SSAB een positieve invloed heeft gehad op het eindproduct.

"Dertig jaar geleden waren machines kleiner en ladingen lichter", zegt hij. "Tegenwoordig zijn machines groter en ladingen zwaarder. Het is dan ook erg belangrijk om het gewicht van de componenten zo laag mogelijk te houden."

"Sinds we staal van SSAB zijn gaan gebruiken, hebben we het gewicht van ons product geoptimaliseerd. Vroeger kochten we zware, gesneden stalen onderdelen in. Sinds we zijn overgestapt op productie binnen het bedrijf, is het eindproduct gemaakt van geperst, licht staal", vertelt Frangén.

Naast de positieve invloed van het lage gewicht, heeft de omschakeling naar Borium 27-staal van SSAB ook geleid tot een lager materiaalgebruik en minder materiaalverlies.

"Het materiaalverlies bij het snijden van staal kan tot wel 50 procent bedragen, maar met het staal van SSAB hebben we dat aanmerkelijk kunnen verlagen", aldus Frangén. "Het materiaalverbruik is ook lager. We maken zo'n 400.000 zijsteunen per jaar; voor elke zijsteun besparen we een halve kilo tot een kilo staal. We verhitten minder staal en gooien minder staal weg."

"SSAB zet zich in om klimaateffecten op de lange termijn terug te dringen en dat is iets waar we grote waarde aan hechten bij de keuze van onze toeleveranciers", zegt Ragnarsson. "Met SSAB gebruiken en transporteren we minder materiaal, wat alles bij elkaar een positief effect op onze CO2-uitstoot heeft."

Voordelen van staal van SSAB:

• Sinds de overstap naar staal van SSAB en het in eigen beheer produceren van onderdelen, is Olofsfors erin geslaagd het productieproces flexibeler te maken en te optimaliseren, en transportkosten omlaag te brengen
  • Met geperst staal van SSAB in plaats van gesneden stalen onderdelen, kon Olofsfors het materiaalverlies terugbrengen van ca. 50 procent tot minder dan 10 procent
  • In de zijsteunen van staal van SSAB wordt minder staal gebruikt zodat het eindproduct lichter is, met een hogere brandstofefficiëntie tot gevolg

Over Olofsfors

CEO: Göran Nyberg
Aantal werknemers: 142
Onderneming opgericht: 1762
Belangrijkste producten: ECO-Tracks voor bosbouwmachines, SharqEdges snijkanten voor sneeuwploegen en Bruxite slijtranden voor grijpers en graafbakken.

www.olofsfors.se

Olofsfors optimaliseert kwaliteit, duurzaamheid en productie met staal van SSAB